Gehandicapten Parkeer Kaart

Een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen of verlengen

Bij de aanvraag of verlenging van een gehandicaptenparkeerkaart, kort gezegd GPK, vragen de meeste gemeenten u om zelf zorg te dragen voor een medisch advies. Wij helpen u verder.

Wilt u een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen of verlengen?
U kunt bij ons alleen een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen als u in de volgende gemeentes woonachtig bent: Stichtse Vecht, Goes, Borsele, Noord-Beveland, Reimerswaal, Kapelle of Bergen op Zoom. Indien u in een andere gemeente woont hebben wij met de gemeenten de afspraak dat u een aanvraag bij uw gemeente doet. Vanuit uw gemeente krijgen wij dan opdracht om een beoordeling uit te voeren.
Via onze website kunt u, indien u in de bovenstaande gemeentes woonachtig bent, een aanvraag doen voor een parkeerkaart. U kunt uw aanvraag dan gelijk en gemakkelijk met iDEAL afrekenen. Er zal na de aanvraag een korte telefonische intake plaatsvinden waarna verder beleid wordt gemaakt.

Uw aanvraag op papier indienen kan ook! U vindt het formulier onderaan deze pagina.

Bent u uw kaart verloren of is deze gestolen? Neemt u dan contact op met ons op via het contactformulier.

Kom ik in aanmerking voor een gehandicaptenparkeerkaart?

Dit is sterk afhankelijk van wat voor parkeerkaart u wenst, voor een kaart als bestuurder gelden andere eisen dan voor een kaart als passagier. Voor een kaart als bestuurder wordt gekeken of u, al dan niet met gebruikmaking van hulpmiddelen, niet in staat bent meer dan 100 (m) te lopen. De eisen voor toekenning van een parkeert als passagier zijn streng, u dient, naast de hiervoor aangegeven loopbeperking,  buitenshuis niet zelfstandig te kunnen lopen en continu afhankelijk te zijn van de hulp van een bestuurder. In het algemeen bent u dan rolstoelafhankelijk. Verder dient u niet te kunnen wachten als een bestuurder de auto elders gaat parkeren nadat u bent afgezet. Het lopen buitenshuis met een hulpmiddel zoals een stok of rollator wordt ook gezien als zelfstandig lopen. In het algemeen laat u, als u zelfstandig een auto bestuurt, zien niet continu afhankelijk te zijn. Voor de exacte criteria voor toekenning van een gehandicaptenparkeerkaart verwijzen wij u verder naar het VAV protocol.

Aanvraagformulier

Wilt u liever een aanvraag doen op papier? Download en print dan ons aanvraagformulier op papier.

Wanneer wij uw aanvraag hebben ontvangen, nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op. Houdt u er rekening mee dat u het medisch onderzoek vooraf dient te betalen. Het bedrag dat u verschuldigd bent, is afhankelijk van de gemeente waarin u woont. Wij zullen u hierover informeren. Ook dient uw nieuwe Gehandicapten Parkeer Kaart te worden voorzien van een goedgelijkende pasfoto. Wanneer u deze niet in huis heeft, kunt u wellicht alvast een nieuwe pasfoto laten maken.